Forschungs- & Publikationsdatenbank

Suche in Publikationen



  in:
Artikel in wiss. Zeitschriften

BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation

Klein, T., Hanssen-Doose, A., Niessner, C. & Worth, A. (2025). BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, Remote assessment of physical fitness via videoconferencing: a systematic review, 2025(17).
Artikel
Details

Embodied learning - the contribution of a motion-based game to kindergarten children’s knowledge of local tree species

Lindemann-Matthies, P., Lutz, F. & Remmele, M. (2025). Embodied learning - the contribution of a motion-based game to kindergarten children’s knowledge of local tree species, Sustainability, 17(16).
Artikel
Details

Physical activity and weight status of children in Germany: cross-sectional results from the MoMo Wave 3 (2018–2020)

Brehm, E., Tschuschke, L., Klos, L., Burchartz, A., Volk, C., Hanssen-Doose, A., Jekauc, D., Niessner, C. & Woll, A. (2025). Physical activity and weight status of children in Germany: cross-sectional results from the MoMo Wave 3 (2018–2020), European Journal of Pediatrics, 2025(184).
Artikel
Details

Psychische Gesundheit und körperliche Aktivität von Heranwachsenden unterschiedlicher sozialer Herkunft. Ergebnisse der bundesweiten COMO-Studie

Reiß, F., Behn, S., Kaman, A., Klos, L., Burchartz, A., Hinz, T., Hanssen-Doose, A., Woll, A., Niessner, C., Ravens-Sieberer, U. & the COMO Study Group, (2025). Psychische Gesundheit und körperliche Aktivität von Heranwachsenden unterschiedlicher sozialer Herkunft. Ergebnisse der bundesweiten COMO-Studie, Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 2025, 1-13.
Artikel
Details

Relationship of muscular fitness and self-rated health of children and adolescents in Germany

Klein, T., Opper, E., Worth, A., Zöller, C. & Hanssen-Doose, A. (2025). Relationship of muscular fitness and self-rated health of children and adolescents in Germany, Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 2025(76), 140-145.
Artikel
Details

Remote assessment of physical fitness via videoconferencing: a systematic review

Klein, T., Worth, A., Niessner, C. & Hanssen-Doose, A. (2025). Remote assessment of physical fitness via videoconferencing: a systematic review, BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 17(11).
Artikel
Details

Remote assessment of physical fitness via videoconferencing: a systematic review

Klein, T., Worth, A., Niessner, C., Hanssen-Doose, A. & Woll, A. (2025). Remote assessment of physical fitness via videoconferencing: a systematic review, BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 2025(17, 11).
Artikel
Details

Strategies to minimize selection bias in digital population-based studies in sport and health sciences: Methodological and empirical insights from the COMO study

Niessner, C., Reiß, F., Sand, M., Knirsch, F., Behn, S., Hanssen-Doose, A., Kaman, A., Reichert, M., Olfermann, R., Wagner, P., Worth, A., Klein, T., Fleps, M., Haaren-Mack, B.v. , Ravens-Sieberer, U., Woll, A. & the COMO Study Group, (2025). Strategies to minimize selection bias in digital population-based studies in sport and health sciences: Methodological and empirical insights from the COMO study, Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 2025(76), 160-166.
Artikel
Details

The German national cohort study on the development of motor performance, physical activity and health in children and adolescents: the MoMo 2.0-Study protocol

Woll, A., Klos, L., Worth, A., Hanssen-Doose, A., Hinz, T., Völkle, M., Burchartz, A., Niessner, C. & MoMo 2.0-Study Group, (2025). The German national cohort study on the development of motor performance, physical activity and health in children and adolescents: the MoMo 2.0-Study protocol, BMJ open, 2025(15).
Artikel
Details

Bildungsraum Wasser: Vorstellung und Evaluation der FoSS SchwimmFix Konzeption mit Ergebnissen zur „Schwimmfähigkeit“ von Grundschulkindern vor und nach Corona

Neumann, R., Moritz, M., Beisel, J., Laupheimer, M., Scharenberg, S., Abbas, F., Hanssen-Doose, A. & , R. (2024). Bildungsraum Wasser: Vorstellung und Evaluation der FoSS SchwimmFix Konzeption mit Ergebnissen zur „Schwimmfähigkeit“ von Grundschulkindern vor und nach Corona, DIALOG, Bildungsjournal der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe, 2024(11), 26-33.
Artikel
Details

Das FoSS – mehr als ein Schulsportforschungszentrum

Scharenberg, S., Hanssen-Doose, A. & , A. (2024). Das FoSS – mehr als ein Schulsportforschungszentrum, DIALOG, Bildungsjournal der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe, 2024(11), 58-59.
Artikel
Details

Die Sportschuhbande

Handtmann, C. & Hanssen-Doose, A. (2024). Die Sportschuhbande, DIALOG, Bildungsjournal der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe, 2024(11), 52-53.
Artikel
Details

Digitale Innovation in der Erfassung von Kinder- und Jugendfitness: COMO-Studie

Hanssen-Doose, A., Klein, T. & Worth, A. (2024). Digitale Innovation in der Erfassung von Kinder- und Jugendfitness: COMO-Studie, DIALOG, Bildungsjournal der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe, 2024(11), 50-51.
Artikel
Details

Find the plant – an educational game fosters plant species literacy

Lindemann-Matthies, P., Heber, E. & Remmele, M. (2024). Find the plant – an educational game fosters plant species literacy, Sustainability, 16(11).
Artikel
Details

Flower or leaf characteristics, coloured or black and white illustrations – what helps student teachers to identify plants?

Remmele, M., Wieland, E., Hahn, L., Klein, P. & Lindemann-Matthies, P. (2024). Flower or leaf characteristics, coloured or black and white illustrations – what helps student teachers to identify plants? , Journal of Biology Education, 59(3), 468-483.
Artikel
Details

‘Simply make a change’- individual commitment as a stepping stone for sustainable behaviors

Lindemann-Matthies, P., Werdermann, J. & Remmele, M. (2023). ‘Simply make a change’- individual commitment as a stepping stone for sustainable behaviors, Sustainability, 15(16).
Artikel
Details

Achtsamkeitsbasierte Körperwahrnehmung im Sportunterricht

Opper, E. & Ritter, N. (2023). Achtsamkeitsbasierte Körperwahrnehmung im Sportunterricht, Motorik 46 (3), 146-149.
Artikel
Details

Analysis of the Relationship between Creativity in Fermi Problems Measured by Applying Information Theory, Creativity in Psychology, and Mathematical Creativity.

Okamoto, H., Hartmann, M. & Kawasaki, T. (2023). Analysis of the Relationship between Creativity in Fermi Problems Measured by Applying Information Theory, Creativity in Psychology, and Mathematical Creativity. , Education Sciences, 2023(13(3)).
Artikel
Details

Beautiful and wanted - how young people perceive invasive alien plant species and certain options of their management

Remmele, M. & Lindemann-Matthies, P. (2023). Beautiful and wanted - how young people perceive invasive alien plant species and certain options of their management, International Journal of Science Education, 14(3), 331-352.
Artikel
Details

Begabte unter sich. Gemeinsames Lernen und Arbeiten in der Schule.

Winterscheid, J. (2023). Begabte unter sich. Gemeinsames Lernen und Arbeiten in der Schule., Friedrich Jahresheft, 2023(41), 66-67.
Artikel
Details

Gesprächsanalyse als Reflexionsinstrument in der Lehrer*innenbildung – Einführung in die Sonderausgabe

García García, M., Leßmann, A. C., Sacher, J. & Winterscheid, J. (2023). Gesprächsanalyse als Reflexionsinstrument in der Lehrer*innenbildung – Einführung in die Sonderausgabe, Gesprächsanalyse in der Lehrer*innenbildung, 2023(S03), 1-19.
Artikel
Details

How the COVID-19 pandemic and related school closures reduce physical activity among children and adolescents in the WHO European Region: a systematic review and meta-analysis

Ludwig-Walz, H., Siemens, W., Heinisch, S., Dannheim, I., Loss, J. & Bujard, M. (2023). How the COVID-19 pandemic and related school closures reduce physical activity among children and adolescents in the WHO European Region: a systematic review and meta-analysis, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 20, 2023(149).
Artikel
Details

Work-In-Progress—A Virtual Reality Application for Learning Geometry

Tahiri, Y., Hartmann, M., Borys, T. & Maier, D. (2023). Work-In-Progress—A Virtual Reality Application for Learning Geometry, Immersive Learning Research - Academic, 2023(1(1)), 67-72.
Artikel
Details

Zusammenhänge zwischen Zahlzerlegungen, Addition und Subtraktion im Zahlenraum bis 10: Empirische Untersuchung der Kompetenzen von Lernenden im zweiten und drit-ten Schuljahr

Wartha, S., Schulz, A. & Benz, C. (2023). Zusammenhänge zwischen Zahlzerlegungen, Addition und Subtraktion im Zahlenraum bis 10: Empirische Untersuchung der Kompetenzen von Lernenden im zweiten und drit-ten Schuljahr, Lernen und Lernstörungen, 1-13.
Artikel
Details

Schwimmfähigkeit von Grundschulkindern: Ergebnisse der MoMo-Studie (2018-2020)

Hanssen-Doose, A., Heinisch, S., Schmidt, S., Woll, A. & Worth, A. (2022). Schwimmfähigkeit von Grundschulkindern: Ergebnisse der MoMo-Studie (2018-2020), sportunterricht, 71(4), 160-164.
Artikel
Details

40 Jahre bewegungsbezogene Gesundheitserziehung und –förderung im Schulsport

Opper, E., Worth, A. & Woll, A. (2022). 40 Jahre bewegungsbezogene Gesundheitserziehung und –förderung im Schulsport, sportunterricht 71 (8), 340-346.
Artikel
Details

Achtsamkeit mit Kindern. Achtsamkeitsbasiertes Praxisprojekt in der Grundschule

Opper, E. & Holz, N. (2022). Achtsamkeit mit Kindern. Achtsamkeitsbasiertes Praxisprojekt in der Grundschule, Motorik, 45(1), 22-32.
Artikel
Details

Achtsamkeit mit Kindern. Achtsamkeitsbasiertes Praxisprojekt in der Grundschule

Opper, E. & Holz, N. (2022). Achtsamkeit mit Kindern. Achtsamkeitsbasiertes Praxisprojekt in der Grundschule, Motorik 45 (1), 22-32.
Artikel
Details

Assessing the usefulness of submaximal exercise heart rates for monitoring cardiorespiratory fitness changes in elite youth soccer players

Altmann, S., Ruf, L., Neumann, R., Härtel, S., Woll, A. & Buchheit, M. (2022). Assessing the usefulness of submaximal exercise heart rates for monitoring cardiorespiratory fitness changes in elite youth soccer players, Science and Medicine in Football.
Artikel
Details

Der „Fermi-Graph“ – Illustrative Rekonstruktion der Lösungsprozesse von Fermi-Aufgaben.

Borys, T. & Hartmann, M. (2022). Der „Fermi-Graph“ – Illustrative Rekonstruktion der Lösungsprozesse von Fermi-Aufgaben., Mathe vernetzt, 2022, 26-32.
Artikel
Details

Der „Fermi-Graph“ – Illustrative Rekonstruktion der Lösungsprozesse von Fermi-Aufgaben.

Borys, T. & Hartmann, M. (2022). Der „Fermi-Graph“ – Illustrative Rekonstruktion der Lösungsprozesse von Fermi-Aufgaben., Mathe vernetzt, 2022(5), 26-32.
Artikel
Details

Development of coordination and muscular fitness in children and adolescents with parent-reported ADHD in the German longitudinal MoMo Study

Opper, E., Kunina-Habenicht, O., Oriwol, D., Hanssen-Doose, A., Krell-Roesch, J., Schlack, R., Worth, A. & Woll, A. (2022). Development of coordination and muscular fitness in children and adolescents with parent-reported ADHD in the German longitudinal MoMo Study, Scientific Reports, 12(1), 1-10.
Artikel
Details

Development of coordination and muscular fitness in children and adolescents with parent-reported ADHD in the German longitudinal MoMo Study

Opper, E., Kunina-Habenicht, O., Oriwol, D., Hanssen-Doose, A., Krell-Roesch, J., Schlack, R., Worth, A. & Woll, A. (2022). Development of coordination and muscular fitness in children and adolescents with parent-reported ADHD in the German longitudinal MoMo Study, Sci Rep 12, 2073.
Artikel
Details

Do radishes and carrots grow in a bunch? Students’ knowledge about the growth of food plants and their ideas of a school garden design

Hellinger, F., Benkowitz, D. & Lindemann-Matthies, P. (2022). Do radishes and carrots grow in a bunch? Students’ knowledge about the growth of food plants and their ideas of a school garden design, Education Science, 12(5).
Artikel
Details

Einleitung zum Themaheft „Bewegung und Gesundheitsförderung im Schulsport“

Brandl-Bredenbeck, H. P. & Opper, E. (2022). Einleitung zum Themaheft „Bewegung und Gesundheitsförderung im Schulsport“, sportunterricht 71 (8), 338-339.
Artikel
Details

First experiences of integrating computational thinking into a blended learning in-service training program for STEM teachers

Knie, L., Standl, B. & Schwarzer, S. (2022). First experiences of integrating computational thinking into a blended learning in-service training program for STEM teachers, Computer Applications in Engineering Education, 2022.
Artikel
Details

Identification of pupils’ preferences of patterners and dramatists in secondary school computer science education

Bentz, A. & Standl, B. (2022). Identification of pupils’ preferences of patterners and dramatists in secondary school computer science education, Discover Education, 2022(11).
Artikel
Details

Intuitive Werkzeuge gestalten: Designprinzipien zur Entwicklung einer dynamischen Geometriesoftware im virtuellen Raum.

Tahiri, Y., Florian, L. & Hartmann, M. (2022). Intuitive Werkzeuge gestalten: Designprinzipien zur Entwicklung einer dynamischen Geometriesoftware im virtuellen Raum., MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2022(47(AR/VR - Part), 94-117.
Artikel
Details

Knowledge and perception of common local wild plant and animal species by children and their teachers - a case study from Switzerland

Jaun-Holderegger, B., Lehnert, H. J. & Lindemann-Matthies, P. (2022). Knowledge and perception of common local wild plant and animal species by children and their teachers - a case study from Switzerland, International Journal of Science Education, 44(8), 1318-1335.
Artikel
Details

Promoting Student Competencies in Informatics Education by Combining Semantic Waves and Algorithmic Thinking

Ritter, F. & Standl, B. (2022). Promoting Student Competencies in Informatics Education by Combining Semantic Waves and Algorithmic Thinking, Informatics in Education, 2022.
Artikel
Details

Repeated-sprint protocols with standardized versus self-selected recovery periods in elite youth soccer players – can they pace themselves? A replication study

Engel, F., Altmann, S., Chtourou, H., Woll, A., Neumann, R., Yona, T. & Sperlich, B. (2022). Repeated-sprint protocols with standardized versus self-selected recovery periods in elite youth soccer players – can they pace themselves? A replication study, Pediatric Exercise Science.
Artikel
Details

Yoga mit Kindern in der Grundschule und im Verein. Chancen und Möglichkeiten für Ruhe- und Bewegungsinseln

Oberger, J. & Opper, E. (2022). Yoga mit Kindern in der Grundschule und im Verein. Chancen und Möglichkeiten für Ruhe- und Bewegungsinseln, Lehrhilfen sportunterricht 71 (8), 365-369.
Artikel
Details

Using submaximal exercise heart rate for monitoring cardiorespiratory fitness changes in professional soccer players: A replication study

Altmann, S., Neumann, R., Härtel, S., Woll, A. & Buchheit, M. (2021). Using submaximal exercise heart rate for monitoring cardiorespiratory fitness changes in professional soccer players: A replication study, International Journal of Sports Physiology and Performance.
Artikel
Details

A Pattern Mining Method for Teaching Practices

Standl, B. & Schlomske-Bodenstein, N. (2021). A Pattern Mining Method for Teaching Practices, A Pattern Mining Method for Teaching Practices, 13(5).
Artikel
Details

Agility testing in amateur soccer: A pilot study of selected physical and perceptual-cognitive contributions

Altmann, S., Neumann, R., Härtel, S., Kurz, G., Stein, T. & Woll, A. (2021). Agility testing in amateur soccer: A pilot study of selected physical and perceptual-cognitive contributions, PLoS ONE, 16(6).
Artikel
Details

Associations between the naturalness of window and interior classroom views, subjective well-being of primary school children and their performance in an attention and concentration test

Lindemann-Matthies, P., Benkowitz, D. & Hellinger, F. (2021). Associations between the naturalness of window and interior classroom views, subjective well-being of primary school children and their performance in an attention and concentration test, Landscape and Urban Planning, 214.
Artikel
Details

Auswirkungen der Covid-19-Pandemie auf den Anfängerschwimmunterricht der Grundschulen

Pfirsing, J., Hanssen-Doose, A. & Heinisch, S. (2021). Auswirkungen der Covid-19-Pandemie auf den Anfängerschwimmunterricht der Grundschulen, sportunterricht, 70(9), 397-402.
Artikel
Details

Bewegungsmangel von Grundschulkindern - Lockdown verstärkt die Reduktion der körperlichen Aktivität

Woll, A., Niessner, C., Worth, A. & Opper, E. (2021). Bewegungsmangel von Grundschulkindern - Lockdown verstärkt die Reduktion der körperlichen Aktivität, Sportpraxis Sonderheft Sport mit Grundschulkindern, 4-8.
Artikel
Details

Bewegungsmangel von Grundschulkindern - Lockdown verstärkt die Reduktion der körperlichen Aktivität

Woll, A., Niessner, C., Worth, A. & Opper, E. (2021). Bewegungsmangel von Grundschulkindern - Lockdown verstärkt die Reduktion der körperlichen Aktivität, Sportpraxis Sonderheft Sport mit Grundschulkindern, 4-8.
Artikel
Details

Bewegungsverhalten von Kindern und Jugendlichen in der Corona-Pandemie

Opper, E., Worth, A. & Woll, A. (2021). Bewegungsverhalten von Kindern und Jugendlichen in der Corona-Pandemie, sportunterricht, 70(9), 386-395.
Artikel
Details

Informationen | Suchen (Hauptmenü)