Aktuelle Kontaktdaten:
Prof. Dr. Lindemann-Matthies, Petra
Fakultät für Natur- und Sozialwissenschaften - Institut für Biologie und Schulgartenentwicklung

petra.lindemann-matthies[at]ph-karlsruhe.de
Projekte: 

Fakultät für Natur- und Sozialwissenschaften - Institut für Biologie und Schulgartenentwicklung

01.08.18 bis 31.07.21 [DISS] Umsetzung der Leitperspektive BNE im Ökologischen Lerngarten: Forschungsgestützte Entwicklung von Lehr-/Lernmaterialien für nachhaltige Bildungsprozesse
01.08.15 bis 31.07.18 Wie lernen Menschen Pflanzen- und Tierarten kennen?
01.04.14 bis 31.03.18 Wasser als Lebensraum und Ressource - Bildung für nachhaltige Entwicklung an der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe und im Nationalpark Donau-Ipoly in Ungarn
01.03.11 bis 28.02.21 Population dynamics and conservation of the rare endemic plants Echium wildpretii and Echium simplex
01.01.11 bis 31.12.14 Education for sustainable development as an induction framework for novice teachers: quality educators for quality education
01.10.10 bis 01.09.16 Lebenszyklus der Blütenpflanzen - Cycle de vie des plantes a fleurs. Étude comparative des conceptions d’élèves en Alsace et au Baden-Württemberg
06.06.08 bis 06.06.13 Environmental education in Kosovo: current state and future developments
01.01.04 bis 31.12.06 Biodiversity as a concept and a value in education: initial training and professional readiness of primary school teachers

 Kontaktinformationen in den einzelnen Projekten zeigen lediglich den zum Zeitpunkt der Erfassung gültigen Stand. Für weitere Informationen sprechen Sie bitte mit dem Administrator der Forschungsdatenbank.

Publikationen: 
2021
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Benkowitz, D. & Hellinger, F. (2021). Associations between the naturalness of window and interior classroom views, subjective well-being of primary school children and their performance in an attention and concentration test, Landscape and Urban Planning, 214.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Hoyer, E. & Remmele, M. (2021). Collective public commitment - young people on the path to a more sustainable lifestyle, Sustainability, 13(20).

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Mulyk, L. & Remmele, M. (2021). Garden plants for wild bees – Laypersons’ assessment of their suitability and opinions on gardening approaches, Urban Forestry & Urban Greening, 62.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Jaun, B., Lehnert, H. J. & Lindemann-Matthies, P. (2021). How children get to know and identify species, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Remmele, M. (2021). Vermittlung von Artenkenntnis in der Schule - eine Analyse der Bildungspläne in Deutschland, Natur und Landschaft, 96, 385-392.

2020
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Remmele, M. & Lindemann-Matthies, P. (2020). Dead or alive? Teacher students’ perception of invasive alien animal species and attitudes towards their management, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(5).

2019
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Hoyer, E. (2019). Kollektive öffentliche Selbstverpflichtung – Jugendliche auf dem Weg zu einem nachhaltigeren Lebensstil, Dialog. Bildungsjournal der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe, 6, 11-17.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Köhler, K. (2019). Naturalized versus traditional school grounds: which elements do students prefer and why? , Urban Forestry & Urban Greening, 46.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Benkowitz, D., Schulz, S. & Lindemann-Matthies, P. (2019). The impact of gardening experiences on children’s intake of vegetables, The Journal of Health, Environment & Education, 11, 1-5.

2018
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Bermudez, G. M. A. & Lindemann-Matthies, P. (2018). “What matters is species richness” - high school students’ understanding of the components of biodiversity", Research in Science Education, in p, 1-29.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Remmele, M. & Lindemann-Matthies, P. (2018). Like father, like son? On the relationship between parents’ and children’s familiarity with species and sources of knowledge about plants and animals, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(10), 1-10.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Matthies, D. (2018). The influence of plant species richness on stress recovery of humans, Web Ecology, 18, 121-128.

2017
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Kadji-Beltran, C., Christodoulou, N., Zachariou, A., Lindemann-Matthies, P., Barker, S. & Kadis, C. (2017). An ESD pathway to quality education in the Cyprus primary education context, Environmental Education Research, 23, 1015-1031.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Brieger, H. (2017). Does urban gardening increase aesthetic quality of urban areas? A case study from Germany, Urban Forestry & Urban Greening, 17, 33-41.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2017). Perception of plant species richness by people with different nationalities - an experimental study from Switzerland, Landscape Research, 42, 482-497.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Remmele, M. & Yli-Panula, E. (2017). Professional competence of student teachers to implement species identification in schools – a case study from Germany, CEPS Journal, 7(1), 29-47.

2016
  [Beitrag in Sammelband]    Goldschmidt, B. & Lindemann-Matthies, P. (2016). Bildung für nachhaltige Entwicklung, In: H. J. Lehnert, K. Köhler & D. Benkowitz (Hrsg.), Schulgärten anlegen, pflegen, nutzen (S.155-159). Stuttgart: Ulmer.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2016). Beasts or beauties? Laypersons’ perception of invasive alien plant species in Switzerland and attitudes towards their management, NeoBiota, 29, 15-33.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2016). Die Wertschätzung von Biodiversität in Privatgärten, Hotspot, 33, 10-11.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Schüpbach, B., Junge, X., Lindemann-Matthies, P. & Walter, T. (2016). Seasonality, diversity and aesthetic valuation of landscape plots: An integrative approach to assess landscape quality on different scales, Land Use Policy, 53, 27-35.

2015
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Junge, X., Schüpbach, B., Walter, T., Schmid, B. & Lindemann-Matthies, P. (2015). Aesthetic quality of agricultural landscape elements in different seasonal stages in Switzerland, Landscape and Urban Planning, 133, 67-77.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Hyseni Spahiu, M. & Lindemann-Matthies, P. (2015). Effect of a toolkit and a one-day teacher education workshop on ESD teaching content and methods - a study from Kosovo, Sustainability, 7, 8051-8066.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Nates Jimenez, J. & Lindemann-Matthies, P. (2015). Public knowledge and perception of toads and frogs in three areas of subtropical Southeast China, Society & Animals, 23, 166-192.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Nates Jimenez, J. & Lindemann-Matthies, P. (2015). Public knowledge of, and attitudes to, frogs in Colombia, Anthrozoos, 28, 319-332.

2014
  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. (2014). Biodiversity, In: P. B. Thompson & D. M. Kaplan (Hrsg.), Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (S.195-202). Dordrecht: Springer.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2014). „Nature makes us feel good“. Der Einfluss von Natur auf die Gesundheit des Menschen, Dialog, 1, 35-37.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Hyseni Spahiu, M., Korca, B. & Lindemann-Matthies, P. (2014). Environmental education in high schools in Kosovo – a teachers’ perspective, International Journal of Science Education, 36, 2750-2771.

2013
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Keller, D., Li, X. & Schmid, B. (2013). Attitudes toward forest diversity and forest ecosystem services—a cross-cultural comparison between China and Switzerland, Journal of Plant Ecology, 7, 1-9.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Marty, T. (2013). Does ecological gardening increase species richness and aesthetic quality of a garden?, Biological Conservation, 159, 37-44.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Campos, C. M., Nates, J. & Lindemann-Matthies, P. (2013). Percepción y conocimiento de la biodiversidad por estudiantes urbanos y rurales de las tierras áridas del centro-oeste de Argentina, Ecologia Austral, 23(3), 174-183.

2012
  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. & Stelzig, I. (2012). Umweltbildung, In: U. Spörhase (Hrsg.), Biologie-Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II (S.216-224) (5. Auflage). Berlin: Cornelsen.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Bönigk, I. & Benkowitz, D. (2012). Can’t see the wood for the litter: Evaluation of litter behavior modification in a forest, Applied Environmental Education & Communication, 11, 108-116.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Quinte, J., Lindemann-Matthies, P. & Lehnert, H. J. (2012). Denkmodelle vom Lebenszyklus der Samenpflanzen, Erkenntnisweg Biologiedidaktik, 11, 37-52.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Jaun Holderegger, B. (2012). Die biodiversitätsfreundliche Lernumgebung, Hotspot, 26, 6-7.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Campos, C. M., Greco, S., Ciarlante, J. J., Balangione, M., Bender, J. B., Lindemann-Matthies, P. & Nates, J. (2012). Students’ familiarity and initial contact with species in the Monte desert (Mendoza, Argentina), Journal of Arid Environments, 82, 98-105.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Nates, J., Campos, C. M. & Lindemann-Matthies, P. (2012). The impact of a short conservation education workshop on Argentinean students’ knowledge about and attitudes towards species, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 8, 257-267.

2011
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Junge, X., Lindemann-Matthies, P., Hunziker, M. & Schüpbach, B. (2011). Aesthetic preferences of non-farmers and farmers for different land-use types and proportions of ecological compensation areas in the Swiss lowlands, Biological Conservation, 144, 1430-1440.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Constantinou, C., Lehnert, H. J., Nagel, U., Raper, G. & Kadji-Beltran, C. (2011). Confidence and perceived competence of preservice teachers to implement biodiversity education in primary schools – four comparative case studies from Europe, International Journal of Science Education, 33, 2247-2273.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Gregorowius, D., Lindemann-Matthies, P. & Huppenbauer, M. (2011). Ethical discourse on the use of genetically modified crops: a review of academic publications in the fields of ecology and environmental ethics, Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 25, 265-293.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Knecht, S. (2011). Swiss elementary school teachers’ attitudes towards forest education, The Journal of Environmental Education, 42, 152-167.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Hyseni, M. & Lindemann-Matthies, P. (2011). The integration of environmental topics in school books and national curricula in Kosovo, ANASH, 6(8), 15-18.

2010
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Briegel, R., Schüpbach, B. & Junge, X. (2010). Aesthetic preference for a Swiss alpine landscape: The impact of different agricultural land-use with different biodiversity, Landscape and Urban Planning, 98, 99-109.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Cottle, L., Tamir, D., Hyseni, M., Bühler, D. & Lindemann-Matthies, P. (2010). Feeding live prey to zoo animals: response of zoo visitors in Switzerland, Zoo Biology, 29, 344-350.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Nates, J., Campos, C. M. & Lindemann-Matthies, P. (2010). Students’ perception of plant and animal species: a case study from rural Argentina, Applied Environmental Education & Communication, 9, 131-141.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Junge, X. & Matthies, D. (2010). The influence of plant diversity on people’s perception and aesthetic appreciation of grassland vegetation, Biological Conservation, 143, 195-202.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2010). Wahrnehmung und Wertschätzung biologischer Vielfalt, Vierteljahresschrift der Naturforschenden Gesellschaft in Zürich, 155, 13-19.

2009
  [Buch]    Schüpbach, B., Junge, X., Briegel, R., Lindemann-Matthies, P. & Walter, T. (2009). Ästhetische Bewertung landwirtschaftlicher Kulturen durch die Bevölkerung. ART-Schriftenreihe 10. Ettenhausen: ART.

  [Buch]    Lindemann-Matthies, P. (2009). Biodiversity perception, awareness and education. Universität Zürich: Habilitation.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Hyseni, M. (2009). Perception and knowledge of environmental issues, in particular biodiversity by stakeholders and laypersons in Kosovo - a case study, Journal of International Environmental Application & Science, 4(4), 413-427.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Junge, X., Jacot, K. A., Bosshard, A. & Lindemann-Matthies, P. (2009). Swiss people’s attitudes towards field margins for biodiversity conservation, Journal for Nature Conservation, 17, 150-159.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Constantinou, C., Junge , X., Köhler, K., Mayer, J., Nagel , U., Raper, G., Schüle, D. & Kadji-Beltran, C. (2009). The integration of biodiversity education in the initial education of primary school teachers: four comparative case studies from Europe, Environmental Education Research, 15, 17-37.

2008
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Bose, E. (2008). How many species are there? Public understanding and awareness of biodiversity in Switzerland, Human Ecology, 36, 731-742.

2007
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Bose, E. (2007). Species richness, structural diversity and species composition in meadows created by visitors of a botanical garden in Switzerland, Landscape and Urban Planning, 79, 298-307.

2006
  [Beitrag in Sammelband]    Kadji-Beltran, C., Constantinou, C., Lindemann-Matthies, P. & Zacharia, Z. (2006). Diversity in environmental education. The pre-service training of the primary school teachers, In: W. Leal Filho & M. Salmone (Hrsg.), Innovative approaches to education for sustainable development (S.65-72). Frankfurt/Main: Peter Lang.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2006). Investigating nature on the way to school: responses to an educational programme by teachers and their pupils, International Journal of Science Education, 28, 895-918.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P., Meyer, D. & Paschke, M. (2006). Multimedia und Lernstiltyp. Unterstützt Online-Distance-Learning unterschiedliche Lernstiltypen und führt zu mehr Lernerfolg?, MedienPädagogik, 2, 1-17.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Kamer, T. (2006). The influence of an interactive educational approach on visitorsʼ learning in a Swiss zoo, Science Education, 90, 296-315.

2005
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2005). ‘Loveable’ mammals and ‘lifeless’ plants: how children’s interest in common local organisms can be enhanced through observation of nature, International Journal of Science Education, 27, 655-677.

2004
  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. & Ranft, M. (2004). Wahrnehmungs- und Bewegungsförderung in Kindergärten des Kantons Zürich – Ergebnisse einer empirischen Untersuchung, In: B. Gugerli-Dolder, M. Hüttenmoser & P. Lindemann-Matthies (Hrsg.), Was Kinder beweglich macht (S.10-58). Zürich: Verlag Pestalozzianum.

2003
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Paschke, M., Lindemann-Matthies, P., Eichenberger, S. & Brandl, H. (2003). Wie können Motivation, Lerninteresse und Lernverständnis im E-Learning gefördert werden?, MedienPädagogik, 2, 1-16.

2002
  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. (2002). Vielfalt am Schulweg, In: Umweltdachverband (Hrsg.), Leben in Hülle und Fülle. Vielfältige Wege zur Biodiversität (S.40-44). Wien: Forum Umweltbildung.

  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. (2002). Wahrnehmung biologischer Vielfalt im Siedlungsraum durch Schweizer Kinder, In: R. Klee & H. Bayrhuber (Hrsg.), Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik (S.117-130) (Band 1). Innsbruck: Studienverlag.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2002). Das "Wiesenexperiment" – eine Pilotstudie über das Erkennen von Artenvielfalt durch Studierende, Natur und Landschaft, 77(7), 319-320.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. (2002). The influence of an educational program on children’s perception of biodiversity, The Journal of Environmental Education, 33, 22-31.

2001
  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Lindemann-Matthies, P. & Kamer, T. (2001). Evaluation der betreuten Besucherinformation im Tierpark Goldau, Der Zoologische Garten, 71, 194-208.

1999
  [Buch]    Lindemann-Matthies, P. (1999). Children’s perception of biodiversity in everyday life and their preferences for species. University of Zurich: Dissertation.

  [Artikel in wiss. Zeitschrift]    Frischknecht, P. & Lindemann-Matthies, P. (1999). Hochschulausbildungen im Umweltbereich werden immer ausgereifter – aber sind sie auch praxistauglich? , GAIA, 8, 75-78.

1997
  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. (1997). Natur auf dem Schulweg - eine empirische Untersuchung zur Wahrnehmung von Artenvielfalt und Einstellungen zur Biodiversität bei Schulkindern in der Schweiz, In: R. Kaufmann-Hayoz, R. Defila & M. Flury (Hrsg.), Umweltbildung in Schule und Hochschule (S.57-64). Bern: IKAÖ.

1996
  [Beitrag in Sammelband]    Breiting, S., Csobod, E., Lindemann-Matthies, P. & Mayer, J. (1996). Consequences of the new strategy of IUCN for environmental (biodiversity) education, In: D. Elcome (Hrsg.), Education and communication for biodiversity. Key concepts, strategies and case studies in Europe (S.36-39). Gland: IUCN.

  [Beitrag in Sammelband]    Lindemann-Matthies, P. (1996). Nature on the way to school, In: D. Elcome (Hrsg.), Education and communication for biodiversity. Key concepts, strategies and case studies in Europe (S.88-93). Gland: IUCN.

Stand: 07.12.2021; 10:33 Uhr